استان کردستان


جاذبه های تاریخی-فرهنگی

   
  حمام خان (ظهيري): اين حمام در ضلع شمالي بازار سرپوشيده سنندج،‌ پايين تر از مسجد داروغه است. ادامه...
  حمام شيشه: حمام شيشه در ضلع شمالي بلوار كردستان و مجاور پل و مسجد (ملاويسي) قرار دارد و از بناهاي عمومي و قديمي شهر سنندج به شمار مي رود. ادامه...
  حمام صلاحي: در ضلع شرقي خيابان فردوسي و مجاور بازار قديمي سنندج، در زير مغازه هاي پيرامون، حمامي قرار دارد كه به گرمابه ممتاز (صلاحي) مشهور است. ادامه...
 

حمام عبدالخالق: اين حمام در ضلع شرقي راسته بازار سنندج قرار دارد. احتمالاً به دوره قاجاريه تعلق دارد. ادامه...

  حمام عمارت آصف: در داخل مجموعه عمارت (آصف وزيري) حمام كوچكي وجود دارد كه يكي از زيبا ترين حمام هاي غرب كشور است. اين بنا به سبك معماري اصفهاني و مانند ساير حمام هاي استان اما در مقياس كوچك تر ساخته شده. ادامه...
  حمام قصلان: روستاي «قصلان» در مسير دينور-زنجان، در پنج كيلومتري شمال شهر قروه قرار دارد. ادامه...
حمام عمارت مشير ديوان: در داخل عمارت (مشير ديوان) حمامي به سبك حمام هاي قديمي اما در مقياس كوچك تر ساخته شده كه داراي ويژگي هاي خاص و بخش هاي مختلفي است. ادامه...
  حمام خدری: این حمام فعلاً قدیمی ترین اثر معماری موجود در شهر بانه است. 
 

حمام عمارت وكيل الملك: در مجموعه عمارت «وكيل الملك » و متصل به پارك سپيدار،‌ حمامي قديمي قرار دارد که به نظر مي رسد اين حمام هم زمان با احداث مجموعه عمارت وكيل كه به دوره زنديه باز مي گردد، ساخته شده باشد. ادامه...

  حمام پاشا خان: اين حمام در محله قطارچيان شهر سنندج قرار دارد و يكي از قديمي ترين حمام هاي شهر سنندج است. ادامه...
 

حمام عمارت ملالطف الله شيخ الاسلام: در مجموعه عمارت (ملا لطف الله شيخ الاسلام سنندجي) كه هم اكنون اداره كل ميراث فرهنگي استان كردستان از آن بهره مي گيرد، حمامي قديمي وجود دارد كه در بخش اندروني و در ضلع غربي طبقه زيرزمين عمارت قرار گرفته است. ادامه...

  حمام شجاع لشکر: این حمام قدیمی در کوچه امیر لشگر از محله سر ته پوله کنار منزل شجاع لشگر واقع شده است. ادامه...
   

جاذبه های طبیعی

 

 

دریاچه زریوار
درياچه زريوار مهم‌ترين و كم‌نظيرترين جاذبه آبي در غرب كشور است كه در فاصلة سه كيلومتري غرب مريوان قرار گرفته و جاده آسفالته‌اي آن را به شهر مريوان پيوند مي‌دهد. اين درياچه در ارتفاع 1285 متري از سطح دريا واقع شده است و از زيباترين‌ ميراث‌هاي‌ طبيعي‌ استان‌ كردستان‌ به‌ شمار مي‌آيد. طول آن 5/4 كيلومتر و عرض آن اندكي كمتر از دو تا سه كيلومتر است. مساحتي حدود900-850 هکتار دارد، عمق درياچه از پنج تا دو متر متغير است. آب درياچه شيرين و از جوشش چشمه‌هايي كه در كف درياچه قرار گرفته‌اند، تأمين مي‌شود.
  چشمه‌ بابا گرگر
در روستاي‌ «باباگرگر»، در 18 كيلومتري‌ شمال‌ شرقي‌ شهستان‌ قروه‌، چشمه‌اي‌ جوشان‌ هميشه‌ مي‌خروشد كه‌ به‌ آن‌ «دنگز» مي‌گويند. اين‌ چشمه‌ پر آب‌ داراي‌ آبي‌ است‌ كه‌ رنگ‌ آن‌ مايل‌ به‌ سرخ‌ است‌. ظاهراً اين‌ آب‌ براي‌ امراض‌ سودايي‌ و پوستي‌ مناسب‌ است‌ و در درمان‌ سوء هاضمه‌ و ديگر بيماري‌هاي‌ دستگاه‌ گوارش‌ و نيز راشيتيسم‌ و درمان‌ تورم‌ موثر مي‌افتد.
  درياچه پشت سد قشلاق(سد وحدت)
سد مخزني قشلاق بر روي رودخانه قشلاق در 12 كيلومتري شمال سنندج، روي كوه‌هاي منطقه "ساتله و تيرگرا" احداث شده است. درياچه پشت اين سد      11 كيلومتر طول دارد و وسعتي معادل 934 هكتار را در بر مي‌گيرد و با توجه به سطح درياچه و حجم آب، زمينه مناسبي براي انواع ورزش‌هاي آبي به وجود آورده است.
  درياچه سد شهيد کاظمي
در حوزه شهرستان سقز قرار دارد(قسمتي از آن) طول آن حدود شش کيلومتر و حجم مخزن آن 48 ميليون متر مکعب است. آب آن از رودخانه‌هاي زرينه رود، سيمينه رود، خورخوره و سقزچاي تأمين مي‌شود.
  چشمه‌ قم‌چقاي
در 17 كيلومتري‌ قم‌چقاي‌ در دهستان‌ «سياه‌ منصور» شهرستان‌ بيجار واقع‌ است‌.
  سد گاوشان
در 25 کيلومتري جاده کامياران به سنندج در حال احداث مي باشد و از سدهاي بزرگ کشور محسوب مي گردد. .
  چشمه‌ هفت‌ آسياب
چشمه‌ هفت‌ آسياب در روستاي‌ شريف‌آباد از دهستان‌ سياه‌ منصور واقع‌ است‌.
  چشمه‌ آب‌ تلخ‌ (پير صالح‌)
چشمه‌ آب‌ تلخ‌ در روستاي‌ قشلاق‌ از شهرستان‌ بيجار قرار دارد. علت‌ نامگذاري‌ اين‌ چشمه‌ به‌ علت‌ تلخ‌ بودن‌ آب‌ آن‌ است‌.
  آبشار بل‌
در يكي‌ از روستاهاي‌ منطقه‌ اورامان‌ و در مرز استان‌ كرمانشاه‌، آبشاري‌ زيبا وجود دارد كه‌ به‌ عقيده‌ كارشناسان‌ داراي‌ آب‌ عالي‌ براي‌ شرب‌ است‌. اين‌ آب‌ در مسير خود به‌ رودخانه‌ سيروان‌ مي‌ريزد.
  چشمه‌ كواز
اين‌ چشمه‌ در 50 كيلومتري‌ شمال‌ غربي‌ كامياران‌ و ‌ در دامنه‌ كوه‌ واقع‌ شده‌ است‌. آب‌ اين‌ چشمه‌ در استخر كوچكي‌ جمع‌ مي‌شود و از آن‌ براي‌ نوشيدن‌ و نيز درمان‌ بيماري‌هاي‌ مجاري‌ تنفسي‌، روماتيسمي‌ و بيماري‌هاي‌ جلدي‌ استفاده‌ مي‌شود.
  آبشار كويله
يكي‌ از اماكن‌ ديدني‌ استان‌ كردستان‌ آبشار «كويله‌» است‌ كه‌ در شهرستان‌ مريوان‌ و در مسير جاده‌ مريوان ـسقز واقع‌ است‌. اين‌ آبشار زيبا در فصل‌ بهار از مكان‌ها ديدني‌ و زيباي‌ منطقه‌ محسوب‌ مي‌شود.
  چهل‌ چشمه
چهل‌ چشمه‌ از كوه‌هاي‌ مرتفع‌ كردستان‌ است‌. اين‌ كوه‌ داراي‌ آبشارها و چشمه‌هاي‌ بسيار زيبايي‌ است‌ اين‌ كوه‌ يكي‌ از سرچشمه هاي رودخانه‌ هاي جغاتو «جغتو» و سپيدرود است‌ و داراي‌ چشمه‌سارهاي‌ فراوان‌ و دامنه‌هاي‌ سرسبز و زيبا است.‌
  سراب‌ وينسار
يكي‌ از چشمه‌هاي‌ قديمي‌ شهرستان‌ قروه، چشمه‌ سراب‌ است‌ كه‌ با آب‌ بسيار گوارا و عالي‌ در داخل‌ روستاي‌ «وينسار» از دل‌ زمين‌ بيرون‌ مي‌آيد. اطراف‌ چشمه‌ اصلي‌ سنگ‌ چين‌ شده‌ و قدمت‌ سنگ‌چين‌ آن‌ حدود دو تا سه‌ قرن‌ برآورد شده‌ است‌.
 
سراب‌ قروه‌
در بخش‌ جنوبي‌ شهر قروه‌ سرابي‌ طبيعي‌ وجود دارد كه‌ يكي‌ از تفرجگاه‌هاي‌ مردم‌ منطقه‌ محسوب‌ مي‌شود. اين‌ سراب‌ داراي‌ آبي‌ خوب‌ و گوارا است.
  چشمه‌ خاورآباد
اين‌ چشمه‌ در جنوب‌ شرقي‌ چشمه‌ سراب‌ بيجار واقع‌ است‌.

آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: